آسیب آلودگی محیط برای باروری مردان و زنان-راهبرد معاصر

آسیب آلودگی محیط برای باروری مردان و زنان

زندگی شهری ممکن است برای زوج هایی که می خواهند باردار شوند نامناسب باشد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 09
کد خبر: ۲۵۶۷۶۸

به گزارش راهبرد معاصر، داده‌های جدید نشان می‌دهد که به نظر می‌رسد آلودگی هوا با باروری پایین در مردان مرتبط است، در حالی که ترافیک پر سر و صدا می‌تواند به باروری زنان آسیب برساند.

 

تیمی از محققان دانمارکی خاطرنشان کردند: «اگر نتایج ما در مطالعات آینده تأیید شود، نشان می‌دهد که اجرای سیاست‌های کاهش آلودگی هوا و کاهش صدا ممکن است ابزار مهمی برای بهبود نرخ زاد و ولد در جهان غرب باشد.»

 

بر اساس اطلاعات پیش‌زمینه در این مطالعه، از هر ۷ زوج در سراسر جهان، ۱ زوج در باردار شدن مشکل دارند.

 

در تلاش برای تعیین اینکه آیا محیط ممکن است نقشی داشته باشد، تیمی به رهبری «مت سورنسن»، از مؤسسه سرطان دانمارک در کپنهاگ، داده‌های بیش از ۹۰۰۰۰۰ بزرگسال دانمارکی ۳۰ تا ۴۵ ساله را بررسی کردند. این افراد بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ در دانمارک اقامت داشتند.

 

همه مردان و زنانی که در هنگام ورود به پایگاه داده دارای هرگونه تشخیص ناباروری بودند، و همچنین هرکسی که تحت یک روش عقیم‌سازی قرار گرفته بود، از مطالعه خارج شدند.

 

محققان از آدرس شرکت‌کنندگان برای جستجوی داده‌های سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۷ در مورد سطوح آلودگی هوای محلی محل زندگی آنها استفاده کردند. آنها به ویژه به میانگین سالانه غلظت هوای PM2.5، ذرات بسیار ریز که می‌توانند عمیقاً در ریه‌ها قرار بگیرند، توجه کردند.

 

این تیم همچنین سطوح سر و صدای ترافیک جاده را در آدرس هر شرکت کننده ردیابی کرد.

 

در طی ۱۸ سال پیگیری، ناباروری در ۱۶۱۷۲ مرد و ۲۲۶۷۲ زن تشخیص داده شد.

 

این داده‌ها نشان می‌دهد که مردان ۳۰ تا ۴۵ ساله در صورت قرار گرفتن در معرض میانگین بالاتر آلودگی هوای PM2.5 در طول پنج سال، ۲۴ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به ناباروری قرار دارند.

 

به نظر می‌رسد آلودگی هوا با PM2.5 هیچ ارتباطی با باروری در زنان ندارد.

 

با این حال، به نظر می‌رسید که باروری زنان تحت تأثیر یک عامل متفاوت باشد: سروصدا.

 

این مطالعه نشان داد زنان بالای ۳۵ سال که در طی ۵ سال در معرض میانگین ۱۰.۲ دسی بل سطح صدای تردد جاده‌ای قرار گرفته‌اند، ۱۴ درصد بیشتر احتمال دارد که به عنوان نابارور تشخیص داده شوند. با این حال، این مورد برای زنان ۳۰ تا ۳۵ ساله صادق نبود.

 

این تأثیر در بین مردان بسیار کمتر بود: این مطالعه نشان داد که قرار گرفتن در معرض صدای ترافیک جاده‌ای تنها با افزایش جزئی ناباروری در مردان ۳۷ تا ۴۵ ساله مرتبط بود و برای مردان ۳۰ تا ۳۷ ساله اصلاً ارتباطی وجود نداشت.

 

گروه سورنسن خاطرنشان کردند که تحقیقات قبلی ارتباط بین آلودگی هوای محلی و کیفیت اسپرم و همچنین میزان موفقیت پس از درمان‌های باروری را پیدا کرده است./ مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده